اين نت داراي سه چنگك و نسبت زمانيِ آن به گرد1/32 است. در شكل روبرو نحوة گروهي نوشتن سهلاچنگها به يكديگر، و نيز به دولاچنگ و چنگ نمايش داده شده است.
نقطه:
هرگاه سمت راست نتي “نقطه“ قرار گيرد، نصف بر ديرند آن نت ميافزايد،
يعني كشش آن 1.5 برابر ميشود. براي مثال مانند شكل زير ديرند سياهِ
نقطهدار به اندازة يك سياه و يك چنگ است.
در ميزانهاي ساده ديرند هر ضرب يكي از شكلهاي سادة نتهاست ( بدون استفاده از نقطه). به همين علت نيز در ميزانهاي ساده هر ضرب را ميتوان بهطور طبيعي به 2، يا 4، يا 8، ( توانهاي عدد 2) قسمت مساوي تقسيم نمود. براي مثال اگر هر ضرب را يك سياه فرض كنيم، ميتوان يك سياه را به 2 چنگ، يا 4 دولاچنگ، يا 8 سهلاچنگ، و ... تقسيمِ “مساوي” نمود . در ميزانهاي ساده براي نوشتن نشانة ميزان به روش زير عمل ميكنيم:
1) : تعداد ضربها را در بالا مينويسيم. پس عدد بالائي ميتواند 2 ،3، و يا 4 باشد زيرا ميزانهاي ساده ميتوانند از نظر تعداد ضربها 2 ضربي ، 3 ضربي ، يا 4 ضربي باشند.
2) : براي عدد پاييني عددي را انتخاب ميكنيم كه نشاندهندة ديرند ضرب مورد نظر نسبت به گرد است، مثلاً اگر ديرند هر ضرب يك سياه باشد عدد 4 را ( كه نشاندهندة گِرد يعني سياه است) در پايين قرار ميدهيم.
به اين ترتيب اگر بخواهيم ميزاني ساده و سهضربي را كه هر ضرب آن يك نت سياه است نمايش دهيم مانند شكل زير از نشانة ميزانِ
در جدول زير متداولترين ميزانهاي ساده بر حسب ديرند و تعداد هر ضرب طبقهبندي شدهاست ( گاهي ميزانِ4/4 را با نشانة
دو
ضربی
يكي ديگر
از كاربردهاي خط اتحاد بهعنوان ابزار افزايش ديرند هنگامي است
كه محدوديت زماني ميزانها مانعي براي استفاده از نتي با ديرند
دلخواه باشد. براي نمونه فرض كنيد آهنگساز بخواهد در قطعهاي
به وزن 2/4 نتي به اندازة گرد اجرا
شود. در اين صورت به كمك “خط اتحاد” بهراحتي ميتوان اين مشكل
را مانند ميزانهاي اول و دوم شكلِ روبرو حل نمود. همچنين در
اين شكل به ميزان سوم توجه كنيد كه چگونه ديرند نت سي كه
در آغاز ضرب دوم واقع شده بهوسيلة خط اتحاد تا ميزان بعدي
ادامه يافته و در مجموع مانند يك سياهِ نقطهدار اجرا ميگردد.
هرگونه تغيير، جابجايي، و يا انحراف موقتي از مشخصات اصلي ميزان معين يا ضربِ غالبِ را سنكوپ (وقفه) گويند. سنكوپ از راههاي مختلف ممكن است ايجاد شود كه درا ين جا به برخي از آنها اشاره ميشود.
اگر در طول قطعه در مشخصات ميزان دگرگونيِ موقتي بهوجود آيد، براي مثال قطعه براي لحظاتي از دو ضربي به سه ضربي تبديل شود (نمونة الف درشكل زير)، و يا واحد ضرب موقتاً تغيير نمايد، براي مثال قطعهاي در ميزان
3/4 بهطور گذرا مانند ميزان3/2 ادامه يابد، ميگوييم قطعه داراي سنكوپ ميباشد (نمونة ب):
سنكوپي را كه در نمونة ب از شكل فوق روي داده هِميولا (hemiola) گويند. اگر در يك يا دو ميزان از قطعهاي تأكيدات از دوتايي به سهتايي تبديل شوند به سنكوپِ ايجاد شده “هميولا” گفته ميشود. به عبارت ديگر اگر دو نت همديرند به سه نت همديرند تبديل شوند بهطوري كه مجموع ديرند گروه دوتايي و سهتايي برابر باشد هميولا به وجود ميآيد. همانطور كه گفته شد سنكوپي كه در نمونة ب از شكل فوق مشاهده ميشود هميولا نام دارد.
فصل ادامه
دارد...... |